اطلاعاتی درباره خصوصیات انگشتر فیروزه اصل

جواهرات و سنگ های قیمتی

خرید انگشتر نقره مردانه دست ساز


اطلاعاتی درباره خصوصیات انگشتر فیروزه اصل

ا

 

انگشتر فیروزه اصل به رنگ‌هاي آبي آسماني، آبي مايل به سبز، سبز مايل به زرد، خاکستري مايل به سبز، آبي نيلي و آبي مايل به سفيد وجود دارد. رنگ آبي آسماني نوع مرغوب آن است و سبز مايل به زرد نوع نامرغوب.

 

در صورتي که ميزان مس موجود در کاني زياد باشد به رنگ آبي در صورتي که آهن زياد داشته باشد به رنگ سبز و در صورت وجود آلومينيم زياد به رنگ سفيد ديده مي‌شود که به ترتيب ارزش آن کاهش مي‌يابد يعني رنگ آبي با ارزش‌ترين نوع انگشتر فیروزه اصل است.

رنگ انگشتر فیروزه اصل ممکن است به تدريج به رنگ سبز تغيير کند. علت اين امر قرار گرفتن کاني به مدت زياد در نور شديد و يا حرارت است که باعث رنگ پريدگي و در نتيجه کم ارزش شدن کاني مي‌شود. رنگ آبي فيروزه حاصل از cu2t آبدار است در صورتي که آب از دست برود رنگ آن سفيد مي‌شود مانند کات کبود که در اثر حرارت آب تبلور خود را از دست داده و چون يون ديگري در محيط وجود ندارد، به رنگ سفيد در مي‌آيد.

 

انگشتر فیروزه اصل دو رنگ را ابرش مي‌نامند. بعضي انواع فيروزه را سست و سفيد فام را در روغن مي‌گذاشتند و رنگش موقتاً پررنگ‌تر ولي پس از چندي رنگ آن زايل مي‌شد. اگر چربي به فيروزه ماليده شود سبز مي‌گردد.

 

رنگ خاکه فيروزه سفيد و گاهي سبز روشن است. فيروزه مصنوعي را از رنگ کردن سنگ «مها» به‌دست مي آورند که با نام خضرا ناميده مي‌شد. اين فيروزه در صورت شکستن از فيروزه اصل تشخيص داده مي‌شد چون سطح شکستگي آن سفيد بود.

 انگشتر فیروزه

انگشتر فیروزه اصل سنگ رسوبي فسفاته است. اين کاني در اثر هوازدگي سنگ ميزبان رنگ خود را از دست مي‌دهد، لذا براي تهيه نمونه مرغوب اين کاني بايد از سنگ‌هايي که تحت تاثير هوازدگي قرار نگرفته‌اند، استفاده کرد.

 

در اثر آزمايش با فوتک فيروزه شکاف برداشته و رنگ قهوه‌اي پوسته پوسته پيدا مي‌کند و رنگ شعله هم سبز مات مي‌شود.

 

تنها کاني که شباهت زيادي به انگشتر فیروزه اصل دارد (کريزوکلا) است ولي به علت اختلاف سختي مي‌توان آن‌ها را از هم تشخيص داد. در اثر آزمايش با فوتک فيروزه پوسته پوسته قهوه‌اي مي‌شود ولي کريزوکلا تغيير نمي‌کند.

 

جواهرفروشان براي تشخيص انگشتر فیروزه اصل از فوتک استفاده مي‌کنند بدين صورت که سطح پشتي فيروزه را تحت تاثير شعله قرار مي‌دهند، سپس با ذره‌بين‌هاي چشمي محل حرارت داده شده را مشاهده مي‌کنند. در صورت پوسته پوسته قهوه‌اي شدن فيروزه است.

پيش‌تر اين کاني تنها از سنگ فيروزه به دست مي‌آمد ولي امروزه همانند ديگر کاني‌ها مصنوعي نيز فرآوري مي‌شود به گونه‌اي که حتي تشخيص طبيعي يا مصنوعي بودن آن براي کارشناسان نيز بسيار دشوار است.

 

شما هموطنان عزیز می توانید برای اطلاع از خواص فیروزه به سایت زرسی،بزرگترین و برترین ویترین آنلاین طلا و جواهر مراجعه فرمایید.



می پسندم نمی پسندم

تعداد بازديد : 80

تاریخ انتشار: چهار شنبه 26 تير 1398 ساعت: 1:54

برچسب ها : ,,,,,,,
نظر

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:










دوستان و همکاران

با مرجع گرافیک دوست شوید !

محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما تهران گراف قالب گراف
تمامی حقوق سایت و قالب برای((جواهرات و سنگ های قیمتی)) محفوظ می‌باشد و هرگونه سؤاستفاده و کپی برداری پیگرد قانونی دارد | کپی رایت ۲۰۱۳
طراحی و سئو: تهران گراف ترجمه: قالب گراف